איך מתמודדים עם דייר סרבן?

איך מתמודדים עם דייר סרבן?

אחת התופעות הידועות בבתים משותפים היא ללא ספק דייר שמסרב לשלם את דמי ועד הבית. כמעט בכל בית משותף, גם במגדלי היוקרה שצצים זה אחר זה ברחבי הארץ, ישנו לפחות דייר סרבן אחד המתנגד בכל תוקף לשלם ועד בית. מאחר ותשלומי ועד בית נועדו לתחזוקה שוטפת של בניין המגורים, לשיפור המראה, לרווחת הדיירים ולניקיון, למעשה הדייר פוגע בשאר הדיירים בבניין, ולמעשה הוא גם פוגע בעצמו.

דייר סרבן

סכסוכי שכנים רבים נגרמים כתוצאה מסירוב דייר לשלם ועד בית

כאמור, תשלום ועד בית נועד לכסות עלויות של תחזוקה ואחזקה שוטפת של בניין המגורים, לרבות ניקיון לובי וחדרי מדרגות, אחזקת מעלית, חשבון חשמל של השטחים הציבוריים בבניין, חשבון מים להשקיית הגינה, גינון, בדיקות תקופתיות של מערכות שונות בבניין, תיקון בעיות בתשתיות האינסטלציה והחשמל ועוד.

בסעיף 58 לחוק המקרקעין נקבע כי תשלום ועד בית בבניין מגורים משותף הוא תשלום חובה המחייב את כלל הדיירים להשתתף בו. אי תשלום ועד בית נחשב בעיני החוק לעבירה. חשוב לדעת כי תשלום ועד בית מוטל גם על דיירים השוכרים דירה בבניין המגורים המשותף, נהוג לכלול זאת בחוזה, במידה והדייר השוכר מסרב לשלם ועד בית התשלום יוטל על בעל הנכס.

מה לעשות נגד דייר המסרב לשלם ועד בית?

במקרה של דייר סרבן המתנגד לשלם ועד בית, ובמידה ובקשות חוזרות ונשנות אליו לא מצליחות להועיל, ועד הבית או חברת הניהול יכולים לפנות לדייר הסרבן במכתב רשמי עם בקשה להסדיר את נושא התשלום וחובותיו לוועד הבית. אם הדייר לא מגיב וממשיך לסרב לשלם, מומלץ לערב בנושא את האגודה לתרבות הדיור. האגודה מציעה שירותי ייעוץ משפטיים לוועדי בתים והיא מסייעת בפניות מסוג זה. אם לאחר התערבות האגודה לתרבות הדיור הדייר ממשיך לסרב לשלם ועד בית, יוגש נגדו במידת הצורך כתב תביעה למפקח על המקרקעין. במקרים מסוימים ניתן להגיש את התביעה לבית המשפט כדי לדון בנושא ולהחליט.

כדאי לדעת כי נציגי ועד הבית בבניין המגורים יכולים להוריד טופס תביעה סטנדרטי באתר של משרד המשפטים, ניתן להגיש את התביעה לבד וללא עזרת עו"ד, אלא אם מקבלים החלטה אחרת. במידה ולאחר פסיקת הערכאה המשפטית לחייב את הדייר הסרבן לשלם את חובותיו לוועד הבית הוא עדיין מסרב לשלם, ניתן להפעיל נגדו אמצעים קשים יותר כמו הוצאה לפועל.

יודגש כי כאשר המקרה מגיע לפתחו של בית המשפט, עלול הדייר הסרבן לשלם לא רק את חובותיו הקיימים אלא גם לשאת בעלויות ההוצאות המשפטיות, שכר טרחה של עורך דין וגם אגרות שונות.

הפתרון להתמודדות עם דייר סרבן הוא להעביר את סמכויות ניהול ועד הבית לחברה מקצועית המתמחה בניהול נכסים ובשירות ועד בית במיקור חוץ. החברה אחראית לגבייה והיא מתמודדת עם דיירים סרבנים בהצלחה בעזרת עורכי דין.

תפריט נגישות